De eerste dag in Cohuna - Reisverslag uit Cohuna, Australië van Peter Ritmeester - WaarBenJij.nu De eerste dag in Cohuna - Reisverslag uit Cohuna, Australië van Peter Ritmeester - WaarBenJij.nu

De eerste dag in Cohuna

Door: Peter Ritmeester

Blijf op de hoogte en volg Peter

30 Oktober 2014 | Australië, Cohuna

Gisterenavond zijn we dan na een behoorlijke reis gearriveerd in Cohuna. De busrit vanuit Melbourne naar Cohuna duurde ruim 3,5 uur, maar wat hebben we genoten van deze busrit. Het was prachtig onderweg. In het begin begon het heuvelachtig. Het deed wat aan Schotland denken met kuddes schapen die grazen in de heuvels. Later veranderde het landschap meer in akkerbouwgebied waar vooral tarwe, gerst, luzerne en koolzaad verbouwd wordt op immense percelen. Op enkele plaatsen was de tarwe al rijp en geoogst. Tot slot kwamen we meer in een graslandgebied met vlees en melkkoeien waar dus ook Cohuna ligt.
Bij de bushalte stond collega Helen Pierce ons al op te wachten en ze begroette ons allerhartelijkst.
Na eerst een korte rondleiding te hebben gehad op het depot zijn we met onze prachte Pick-up werkauto's naar onze huisjes gereden. Daarna zijn we in het dorp een pizza wezen eten en zijn we naar bed gegaan.

Na een goede nachtrust werden we om 8.00 uur op het depot verwacht. Collega Dirk mocht gelijk zelfstandig gaan insemineren vandaag omdat hij al vaker hier geweest is, en ikzelf zou vandaag met een Fillipijnse collega meegaan om niet gelijk in het diepe gegooid te worden.
Om 9.00 uur ben ik samen met mijn Fillpijnse collega -met de mooie naam Salvador- vertrokken naar de eerste klant Rick Wishart. Deze veehouder melkt 200 koeien van o.a. Cricket, Shamrock en Aftershock. Al deze koeien zijn gesynchroniseerd, en in binnen 3 dagen tijd worden al deze dieren geinsemineerd. Tot mijn grote verrassing bleken de meeste koeien echt heel goed tochtig te zijn. Het waren er totaal 49 deze morgen.
De koeien heb ik geinsemineerd met de stieren Lemust, MVP, Colt 45 P, Wood, Megabuck, Reginald, Kody, Golden Dreams, Liquid Gold en Medaillon. Deze veehouder legt de nadruk op exterieur bij zijn stierkeuze gaf hij zelf ook aan, en ook gebruikt hij wat hoornlozen!:-)
Collega Salvador maakte de rietjes klaar, en ikzelf hoefde alleen maar te insemineren. De koeien werden in de draaimelkstal gedreven en kwamen mooi langs het platform waar ik op kon gaan staan gedraaid. Dat is nog eens efficiënt insemineren!
Halverwege het insemineren gaf Salvador aan dat hij naar een volgende klant moest om daar kalveren te gaan onthoornen. Dus toen mocht ik het werk samen met de veehouder en zijn vrouw afmaken wat ook prima lukte.

Rond half 12 was ik weer terug op het depot waar Dirk ook al weer was. Samen hebben we toen boodschappen gedaan en na het middageten zijn we in het bos achter ons Motel gaan kijken. En zowaar kwamen we daar onze eerste kangoeroes al tegen! Helaas renden ze te snel weg om er een mooie foto van te maken, maar dat komt de komende weken vast nog goed. Wel heb ik nog een grote leguaan op de foto kunnen zetten die voor de auto langs rende en in een boom klom.

Om 5 uur werden we weer op het depot verwacht voor de avondroute. Ik mocht weer naar veehouder Rick Wishart terug om daar nog 14 koeien te insemineren en een bestelling rietjes af te leveren.
Rond kwart voor 6 kwam ik aan bij Rick. Alle 200 koeien waren gemolken en de 14 koeien stonden netjes apart om geïnsemineerd te worden. Hulp was er genoeg. Vrouw, vader en 2 dochters hielpen ijverig mee bij het opsluiten van de dieren. Na deze dieren geïnsemineerd te hebben werd ik hartelijk bedankt door Rick en rond kwart over 7 kon de avond beginnen!

Morgenvroeg om half 6 word ik door collega Russel naar een veehouder vlakbij ons motel gebracht waar ik dan kan beginnen met insemineren. Daarna zal ik weer naar veehouder Rick Wishart gaan waar weer 50 koeien op mij staan te wachten!


  • 30 Oktober 2014 - 12:55

    Debbie Van Der Veeken:

    Leuk om jou ervaringen zo te lezen! Jou eerste kangaroe die je gezien hebt was dus niet dood...? Ik zag onderweg naar Cohuna een heleboel kangaroe`s maar wel allemaal dood. hihi

    Succes!!

  • 30 Oktober 2014 - 20:31

    Engelien Ritmeester:

    Ha Peter! Fijn dat de reis goed is gegaan en dat je al volop geniet van de omgeving en natuurlijk het werk. Het is leuk om te lezen/zien hoe je het daar vergaat. Succes met alles.

  • 31 Oktober 2014 - 17:52

    Ellen:

    Fijn dat het zo goed gaat, Peter. Succes verder hoor. En de kangaroes waren leuk, nu nog een koalabeertje!

  • 31 Oktober 2014 - 20:45

    Gerrit Visser:

    Hoi peter ik ben net terug van mijn werk in groningen en jij bent al aan het werk zie ik.Zo krijg ik wel een idee van het werk wat jij doet.Ik hoop dat je wel de tijd krijg om van dat prachtige land wat te zien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Peter Ritmeester, 27 jaar oud. Getrouwd met Lianne en een zoontje (Guido) van 1 jaar oud.

Actief sinds 13 Okt. 2014
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 13036

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

27 Oktober 2014 - 06 December 2014

Koeien insemineren in Australië

Landen bezocht: