Kangoeroes en meer... - Reisverslag uit Cohuna, Australië van Peter Ritmeester - WaarBenJij.nu Kangoeroes en meer... - Reisverslag uit Cohuna, Australië van Peter Ritmeester - WaarBenJij.nu

Kangoeroes en meer...

Door: Peter Ritmeester

Blijf op de hoogte en volg Peter

01 November 2014 | Australië, Cohuna

Gistermorgen ben ik de dag om half 6 begonnen op het melkveebedrijf van familie Bolch. Ik werd zeer enthousiast ontvangen door meneer en mevrouw Bolch die me al stonden op te wachten. Alle 350 koeien waren al gemolken. De boerderij ligt op ongeveer 5 minuten rijden vanaf het motel. Deze veehouder heeft 900 stuks koeien op 4 locaties, waarvan dus 350 stuks melkvee. Het overige vee is vleesvee en daarnaast heeft hij 1500 Merinoschapen die hij kruist met de Poll Dorset om meer vlees aan de lammeren te krijgen.
Elke dag begint bij hem al om 3.00 uur 's morgens. Dat is nog eens hard werken!
We hadden direct een leuk praatje en de veehouder en vrouw waren zeer geïnteresseerd en wilden van alles weten over de boeren in Nederland.
Daarna ben ik om 8.30 uur weer wezen insemineren bij veehouder Rick Wishart.

In de middag zijn collega Dirk en ik naar de golfbaan in de buurt gegaan in de hoop daar kangoeroes te zien. In eerste instantie zagen we niets, en zijn we het bos in gelopen waar we wel een kangoeroe met jonkie tegen kwamen. Deze vluchtten echter snel weg!
Echter, toen we vanaf een andere kant de golfbaan weer opgingen. Zagen we tot onze verrassing plots een heel groepje kangoeroes! Wat een prachtig gezicht! Ze sprongen heen en weer over het veld en we konden vrij dicht bij ze komen en zo schitterende foto's en filmpjes maken.

Daarna zijn we nog naar het plaatsje Barham geweest, wat op ongeveer 25 kilometer van Cohuna ligt. Dit plaatsje floreerde vroeger vanwege de inkomsten uit de houtbouw wat daar op transport met de trein werd. gezet Tegenwoordig is er nog wel een houtzagerij, maar er is niet heel veel meer over van wat er vroeger was. Wel was er nog een oud stationnetje, gesloten kerk, gesloten bakkerij en een oude trein te zien.

's Avonds zijn we na de avondroute die erg rustig was nogmaals naar de golfbaan gegaan om kangoeroes te spotten. Een Australiër had ons verteld dat er 's avonds tegen het donker meer kangoeroes te zien zijn. En dat klopte ook, er liepen er zeker wel 40 rond te jumpen. We hebben er van genoten!

Na nog heerlijk buiten te hebben gezeten met een biertje was de dag weer voorbij!

• 01 November 2014 - 15:24

Ellen:

Die kangaroes hebben wel wat weg van Guido, Peter. Jump, jump, jump. :p
    Geniet na je werk van dit mooie land. Groeten van Bert en Ellen

• 01 November 2014 - 22:20

Jan Feskens:

Prachtig Peter dat je daar zo fijn kunt genieten en werken. De groeten uit Bavel.

• 02 November 2014 - 13:25

Gerrit Visser:

Als ik je foto s bekijkt lijkt het of we terug gaan in de tijd.Dat die gebouwtjes nog bewaard zijn gebleven Maar wel erg leuk,kangoeroes zijn erg genoeg zag ik wel.Maar heb je nou ook voorlichting gehad van de gevaarlijke dier soorten,erg leven toch de meest giftige slangen en spinnen.Maar leuk dat je er zo van kan genieten,je eerste week zit er al weer bijna op.Ik ben mijn tas al weer aan het pakken voor mijn nieuwe week in groningen groeten van gerrit en drika

• 02 November 2014 - 16:22

Wim Fase:

Kijk ook even of dat muurtje wat Kees Maes geraakt heeft of dat er weer staat :-) Succes met aan de verkeerde kant van de auto instappen en voorzichtig met rijden, we hebben je ook hier in West-Brabant hard nodig. Werk ze en veel plezier gewenst.

• 02 November 2014 - 20:40

Kees En Mariette:

Leuk om je verhalen te lezen. Zeer herkenbaar. Je was de eerste dag met Salvador ( Sal) meegereden.
    Is blijkbaar na veel omzwervingen weer terug bij NHD. Doe hem de groeten van ons. IK ben toen nog na zijn bruiloft geweest. Is hij nog steeds met die Fillipijnse getrouwd. Leuke meid en een heel verhaal achter hoe hun relatie is ontstaan.
    Je moet inderdaad s-avonds na de golfbaan gaan om skippie's te spotten. Ze komen dan naar de greens omdat die beregent worden en dan kunnen ze drinken.
    Hoe is het met en bij Ted en Roos-Marie ?
    Al naar de Barham-club geweest?
    Het muurtje waar het Wim over had staat bij Charlie en Lorena Bouwman. Het zal inmiddels weer wel zijn opgebouwd. Peter, blijf lekker schrijven en geniet van je tijd daar. Het is zo om!!
    groeten, Kees Maes

• 02 November 2014 - 21:23

Kees Pols:

Hoi Peter,

met grote in interesse lezen we jou reisverslagen.
    mooi land met hele mooie natuur zoals we kunnen lezen.
    Prachtige bedrijven die de efficiëntie goed in hun bedrijfsvoering hebben ingepast.
    zoals het mij lijkt zit het wel goed - alleen maar A bedrijven met grote aantallen vee.
    en euh Ovalert lijken ze niet nodig te hebben als ze in een ochtend route 49 dieren tochtig hebben.
    Peter geniet er van! het is nu al een prachtige ervaring!!