Aan de bak! - Reisverslag uit Cohuna, Australië van Peter Ritmeester - WaarBenJij.nu Aan de bak! - Reisverslag uit Cohuna, Australië van Peter Ritmeester - WaarBenJij.nu

Aan de bak!

Door: Peter Ritmeester

Blijf op de hoogte en volg Peter

03 November 2014 | Australië, Cohuna

Inmiddels is het alweer een week geleden dat ik Nederland heb verlaten. Al lijkt het door al de vele nieuwe dingen en indrukken al veel langer.
Ik kan het goed vinden met collega Dirk en we hebben al veel dingen gezien. Daarnaast voel me goed op mijn gemak hier en het contact met de boeren verloopt erg leuk. Het weer hier werkt daarnaast ook zeker mee. De temperaturen liggen overdag rond de 32 graden.

Ook het autorijden was wel wennen. Je stapt rechts in in plaats van links. Dus ik ben dan ook verschillende keren aan de verkeerde kant ingestapt. Ook het links rijden is nog steeds wel wennen, En de hendels voor het knipperlicht en de ruitenwissers zitten ook precies andersom dan in Nederland. Dus wat er bij het afslaan af en toe gebeurt laat zich raden...:-)

Dit weekend was het nog erg rustig. Echter de komende week staan er veel grote koppels op het programma. Ik heb 4 boeren die ik standaard elke dag 1 keer bezoek op vaste tijden. Vanaf morgen komt daar weer 1 vaste klant bij. Tussen de vaste klanten door doen we de grote koppels die gesynchroniseerd zijn. Vanmorgen hebben collega Dirk en ik 70 vaarzen geïnsemineerd op de boerderij van veehouder Douglas. Al deze vaarzen waren gesynchroniseerd d.m.v. een spiraal. De vaarzen werden in de draaimelkstal gedreven en zo konden we ze vlot insemineren. Binnen 2 uur was alles gepiept! Deze veehouder is vanaf morgen ook mijn vaste klant om elke dag te bezoeken om de oudere koeien die niet gesynchroniseerd worden te insemineren. Vanmiddag om half 3 staat er een pinkenprogramma van 45 stuks op de planning bij veehouder Gary Kervin die ook mijn vaste klant is voor mijn ochtendroute. Deze veehouder moest de eerste keer erg hard lachen om de Hollandse klompen die ik aan heb en om mijn uitspraak van mijn naam. Het is geen 'Peter' maar 'Phiethur' zei hij.

Het land is erg droog zoals jullie op de foto's wel kunnen zien. Het regent hier niet veel. De percelen worden hier door middel van een irrigatiesysteem bevloeid met water. De veehouderij en akkerbouwgebieden zijn aangesloten op een compleet netwerk met kanalen die hoger liggen dan het land zelf. De veehouders kunnen de percelen dan bevloeien d.m.v. het openen van een schuif of kraan. Door middel van stuwen wordt het water op peil gehouden en het water wordt aangevoerd via de rivieren en opgeslagen in stuwmeren. Op deze manier is er hier toch veehouderij en akkerbouw mogelijk.

Ik heb Ted en Rose-Marie nog niet ontmoet Kees Maes. Die zijn op vakantie. Aanstaande woensdag komen ze weer thuis. En wat dat muurtje betreft...kijk maar eens tussen de foto's!;-)
En giftige spinnen heb ik nog niet gezien buurman Visser!;-) Al wel een paar giftige slangen. En verder ben ik al wel aardig lek geprikt door de muggen.

Ik wil iedereen bedanken voor de leuke reacties die ik tot nu toe heb gekregen. Wordt weer vervolgd!

  • 03 November 2014 - 20:08

    André Meekes:

    Hallo peter

    Het is heel herkenbaar wat jullie meemaken met name het instappen van de auto.
    Zo te zien kom jij ook bij Jeff Douglas, doe hem de groeten Van mij.
    Veel plezier daar en doe Dirk en Russel en de rest van Kantoor ook de groeten.
    André Meekes

  • 05 November 2014 - 22:14

    Gerrit Visser:

    Je bent goed bezig zie ik wel,de temperatuur is goed.Vrijdag geven ze hier een herfst dag regen en wind .Zelf moet ik zaterdag ook werken in groningen de natuur is hier niet boeiend een grote zandvlakte in eemshaven.Ik zou wel willen ruilen alleen dat insemineren lijkt mij niets ik heb liever vet en olie in mijn handen.Ik zou zeggen werkse en veel plezier.Ik ga slapen PS het eten in het hotel zag er wel beter uit gr gerrit

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Peter Ritmeester, 27 jaar oud. Getrouwd met Lianne en een zoontje (Guido) van 1 jaar oud.

Actief sinds 13 Okt. 2014
Verslag gelezen: 783
Totaal aantal bezoekers 13030

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

27 Oktober 2014 - 06 December 2014

Koeien insemineren in Australië

Landen bezocht: