Begin van de 5e week! - Reisverslag uit Cohuna, Australië van Peter Ritmeester - WaarBenJij.nu Begin van de 5e week! - Reisverslag uit Cohuna, Australië van Peter Ritmeester - WaarBenJij.nu

Begin van de 5e week!

Door: Peter Ritmeester

Blijf op de hoogte en volg Peter

24 November 2014 | Australië, Cohuna

Afgelopen week was weer een goed gevulde week waarin we ons geen moment verveeld hebben. Het weer is elke dag schitterend en de temperatuur schommelt zo tussen de 30 en 38 graden.
Het heeft 's nachts wel een paar keer geregend maar dat is wel lekker. Alles frist er heerlijk van op en het scheelt een hoop 'stofhappen'.

We zijn afgelopen week onder andere in de plaatsjes Piramid Hill en Echuca geweest. Piramid Hill dankt zijn naam aan een berg die de vorm heeft van een piramide. Aankomende week willen we de berg nog een keer op klimmen.
Het toeristische stadje Echuca ligt op zo'n drie kwartier rijden van Cohuna. Het is een stadje met zo'n 10.000 inwoners. Het is een prachtige plaats gelegen aan de Murray River. We hebben in Echuca een rondvaart gemaakt op de Murray River met een peddleboat. De motoren worden aangedreven door middel van stoom. Alles is nog intact en werkt nog zoals het 100 jaar geleden gebruikt werd. Vroeger werden op verschillende plaatsen langs de Murray River de peddleboats volgeladen met zakken schapenwol die dan met kamelen uit het binnenland naar de boten gebracht werden. De peddleboat volgeladen met schapenwol kwam dan uiteindelijk aan in Echuca vanwaar het per trein naar Melbourne gebracht werd voor verdere transport en verwerking.
Verder waren er veel shops en leuke restaurantjes in 'western style' in Echuca en ook was er een monument te zien ter herinnering aan de gesneuvelde Australische mannen in de eerste wereldoorlog.

Afgelopen woensdagavond was er op de farm van fam. Peace in Leitchville een avond die werd georganiseerd door de veearts en de klauwbekapper. Er was door de klauwbekapper een nieuwe bekapbox aangeschaft die hij wilde demonstreren. Na de demonstratie was er een gratis barbecue. Na de barbecue gaf de veearts een presentatie over klauwgezondheid en management. Het was een leuke en boeiende avond!

Verder gaan we regelmatig het bos in om daar rond te kijken naar kangoeroes, emoes en andere wild levende dieren. Ook zijn we een aantal bomen tegengekomen waar een kano uitgesneden is door de Aboriginals(de oorspronkelijke Australische inwoners). Ze zaagden de schors dan in één grote lap van een boom af en vormden deze dan tot een kano.

Aankomende week wordt waarschijnlijk minder druk dan de afgelopen weken. Op de meeste bedrijven komen we nu al meer dan 3 weken, dus de meeste koeien zijn geïnsemineerd. Tot nu toe komen er opvallend weinig koeien terug. Het lijkt er op dat de vruchtbaarheid op de meeste bedrijven erg goed is. Ook de meeste inseminatieprogramma's zijn gebeurd.

Aanstaande dinsdagavond krijgen we een spoedcursus 'lawnball'. Het lijkt een beetje op 'jeu de boule' en is hier in Australië erg populair. Je moet dan proberen om met je bal die aan één kant zwaarder is dan aan de andere kant zo dichtmogelijk bij een wit balletje te komen.
Woensdagavond wordt er dan een wedstrijd georganiseerd tussen Tucker, Dirk, Russell, mij en aantal boeren.
Aankomende vrijdag word er een farm tour georganiseerd. Dat is een tour langs verschillende bedrijven die dan bekeken kunnen worden. 's Avonds is er een koeienshow en een veiling waar wij ook heen hopen te gaan.

Zoals jullie kunnen lezen we hebben het nog steeds prima naar ons zin en vervelen we ons geen moment. De komende 2 weken hopen we nog veel te zien, te doen en te genieten van het mooie Australië!

• 24 November 2014 - 14:02

Hanneke:

Goed bezig broer!! Mooie verslagen en foto's! :)
    Succes de laatste weekjes!

• 26 November 2014 - 08:24

Carine Hardeman:

Nou het zit er alweer bijna op. Voor het thuisfront wel heel fijn denk?! En jij…. toch ook blij dat je weer naar huis kan ,ondanks dat je het zo naar je zin hebt daar??
    groetjes

• 26 November 2014 - 08:27

Carine Hardeman:

ik zag op de foto's dat Johan de volgende keer ook mee moet!!!! Om te bekappen hihihihi

• 26 November 2014 - 20:59

Gerrit-visser:

fijn peter dat je het nog zo goed naar de zin hebt en nog voldoende tijd krijgt om het land te zien .Van de temperaturen kunnen wij maar dromen.Het wordt hier in het hoge noorden steeds kouder Ik vind het leuk om je stukjes te lezen en je foto,s te zien op mijn hotel kamer.Maak er nog iets leuk van de laatste weken het is nu zo voorbij.groeten gerrit

• 29 November 2014 - 10:15

Gerrit-visser:

hoi peter nog van harte gefeliciteerd met de verjaardag van je zoon 1 jaar alweer jammer dat je er niet bij kan zijn maar hopelijk volgen er nog heel veel jaren .een fijne dag gewenst Het is zo sinterklaas groeten gerrit en drika

• 29 November 2014 - 22:08

Marion Houwers:

Hallo Peter, weet niet precies wanneer jullie zoontje jarig is maar toch van harte gefeliciteerd!
    We wensen jullie nog heel veel plezier de komende week in Australië en zien jullie dan heel graag volgende week zaterdag op Schiphol. Groetjes Marion Houwers

• 30 November 2014 - 12:00

Mariëtte Hop (vrouw Kees Maes):

Hoi Peter, ik lees met veel plezier jou verslagen en geniet van de mooie foto's. Er is veel herkenning. Kees en ik halen elke keer weer onze herinneringen op aan deze mooie tijd. Wij hebben het een prachtige ervaring gevonden om dit mee te mogen maken. Het is fijn dat je deze kans hebt gepakt en gekregen. Ik wens je de komende week nog veel plezier in dit mooie land en ik wens je een goede thuisreis toe. Vriendelijke groet Mariëtte Hop