Begin van de laatste week - Reisverslag uit Cohuna, Australië van Peter Ritmeester - WaarBenJij.nu Begin van de laatste week - Reisverslag uit Cohuna, Australië van Peter Ritmeester - WaarBenJij.nu

Begin van de laatste week

Door: Peter Ritmeester

Blijf op de hoogte en volg Peter

01 December 2014 | Australië, Cohuna

Op dit moment staan we aan het begin van onze laatste week in Cohuna. Afgelopen week hebben we ook weer veel mooie dingen gedaan en meegemaakt. Het was afgelopen week heerlijk weer. Elke dag zo’n 35 tot 40 graden.
Het wordt op de meeste bedrijven steeds minder druk waardoor we elke morgen vrij vroeg klaar zijn met onze inseminatieronde. Alle boeren zijn erg tevreden en dat wordt ook uitgesproken door de meeste boeren.
Aanstaande woensdag zal de laatste dag zijn dat we onze vaste klanten bezoeken. Op donderdagmorgen staat er dan nog een inseminatieprogramma van zo’n 150 koeien in het dorpje Murrabit op de planning voor Dirk en mij. Op vrijdagmorgen om half 8 nemen we de bus van Cohuna naar Melbourne waarna we nog een dagje in Melbourne rond zullen kijken. ’s Avonds om 23.40 uur zullen we dan vertrekken richting Nederland.

We zijn afgelopen week nog op de Piramid Hill geklommen vanwaar we een prachtig uitzicht hadden over de omgeving. Je kunt echt eindeloos ver kijken. Ook kwamen we nog enkele wallaby’s tegen op de Piramid Hill. Ze zijn erg schuw en snel, maar gelukkig is het Dirk gelukt om er één op de foto te zetten! Na onze beklimming van de Piramid Hill zijn we nog in het plaatsje zelf geweest en hebben we een museum bezocht. We kregen daar een persoonlijke rondleiding van de beheerder. Er waren onder andere spullen te zien van de Aboriginals. Het was erg leuk en interessant!

Afgelopen woensdag hebben we ‘lawnball’ gespeeld op de golfclub in Cohuna. Er waren ongeveer 50 mensen aanwezig. Ze vonden het waarschijnlijk een eer dat er ‘Dutchies’ aanwezig waren want we werden van tevoren door de voorzitter aangekondigd. Na afloop kregen wij zelfs een beker met de naam van de golfclub er op gedrukt uitgereikt als aandenken. Het team van Dirk was zowaar de winnende partij deze avond! Dus het ging niet slecht!

Afgelopen vrijdag zijn Dirk en ik mee geweest met een farmtour tussen de ochtend en middagrun door. We hebben een drietal bedrijven bezocht. Twee Holsteinbedrijven en één Jerseybedrijf. Er gebeurde die dag iets wat we niet verwacht hadden… Het bedrijf waar we van tevoren het minste van verwachtten maakte het meeste indruk op ons! Het Jerseybedrijf dus! We waren helemaal onder de indruk van de Jerseys op dit bedrijf. Wat had die boer een geweldige koeien met super uiers en super benen! Ook qua hoogtemaat deden deze Jerseys niet veel onder voor kleinere Holsteinkoeien Er liepen dan ook enkele koeien tussen van 92 punten. Ook qua productie doet deze boer het erg goed. Gemiddeld zo’n 6300 kg melk, 3,9% eiwit en 4,6% vet per 305 dagen!
De holsteinkoeien op de twee andere bedrijven waren ook van een hoog niveau. De boeren hadden hun beste koeien apart in een perceel gedaan vlakbij de boerderij en die konden we dan bekijken aan de hand van een lijst met de pedigrees van de koeien. Er liepen o.a. koeien van de stieren Shottle, Goldwyn, Talent RC, Wyman, Seaver, Braxton en Jordan. Gemiddeld zijn de koeien hier in Australië groter dan in Nederland. Hier is dat geen probleem omdat de koeien hier altijd buiten lopen, dus dat geeft daarom ook geen problemen bij het opstaan. De boeren hebben hier geen stallen. De enigste stal die ze hebben is de melkstal.
’s Avonds hebben we een Holsteinsale bezocht in het plaatsje Rochester, wat op zo’n uur rijden van Cohuna ligt. Het was leuk om mee te maken. Er waren 50 lots en meeste dieren werden vlot verkocht. De veiligtopper was een Jersey die verkocht is voor $14.000. Het veilinggemiddelde was $ 5450 per verkocht dier.

Iedereen tot nu toe bedankt voor het volgen en lezen van mijn verhalen! We vinden het erg leuk om de reacties te lezen!

• 01 December 2014 - 09:06

Theo:

Hoi Peter,
    Heel leuk om je reisverslagen te lezen en ook om de mooie foto's te bekijken.
    Zo te lezen en te zien geniet je daar. Je had je PP Embryo's kunnen laten veilen joh :-)
    Enjoy your last week and get a safe trip home.

Groet Theo

• 01 December 2014 - 09:41

Klazien Van De Werken:

Hoi Peter,
    Leuk om al die reisverslagen te lezen. Hoewel het meeste wel over koeien gaat,was het wel interressant. Noch gefeliciteerd met je kleine vent, zal wel gek zijn nu je zo ver weg zit. De hartelijke groeten van ons allemaal en een goede terugreis! Groeten van ons allemaal!

• 01 December 2014 - 10:40

Peter Noordergraaf:

Hoi Peter,

Erg leuk om je wekelijkse blog te lezen. Het zit ook daar met de klanttevredenheid wel goed!
    Geniet nog van je laatste week en alvast goede terugreis gewenst!
    Groet Peter

• 02 December 2014 - 23:00

Tonnie Van Den Hoeven:

Hartstikke bedankt voor de leuke verhalen ik heb er weer veel van genoten .Doe ze allemaal de groeten van mij en ik wens jullie een hele goede terugreis

• 03 December 2014 - 15:55

Kees Maes:

Hoi Peter,
    Leuk om je verhalen te lezen. De meeste plekken waren ook bekend voor me.
    Doe alle de groeten daar en we zien je spoedig weer terug in "Den Hout NLD"!

• 04 December 2014 - 20:58

Gerrit-visser:

hallo peter ik zal je blog en foto,s missen er is een nieuw talent ontdekt je hebt het leuk gedaan.Maar het heeft nu lang genoeg geduurd Geniet nog van je laatste dag en een hele goeie terug reis gewenst Tot ziens in Werkendam groeten aan je mede reiziger .groetjes gerrit